Arkib untuk Februari, 2011

KAEDAH MENYAMBUT KELAHIRAN BAYI DALAM ISLAM.
Kaedah ini bertujuan memberitahu kepada suami akan beratnya kesakitan yang dihadapi oleh isteri ketika hendak melahirkan anak dan menuntut suami supaya sentiasa berada disamping isterinya agar beban kesakitan dapat dikurangkan. Kaedah ini juga bagi membimbing suami supaya dapat menyambut kelahiran anak mengikut cara yang digarispandukan oleh Islam.

1. Suami Berada Di Samping Isteri Ketika Saat-Saat Isteri Hendak Bersalin. Alangkah gelisah dan kritikalnya saat-saat akan melahirkan anak lebih-lebih lagi bagi ibu yang pertama kalinya akan melahirkan anak. Suami perlu memberikan motivasi kepada isteri agar tetap tabah dan sabar, di samping suami harus banyak berdoa kepada Allah serta banyak beristighfar dan berselawat disamping membanyakkan bacaan surah Al-Insyiqa’ dan surah Al-Hasyr.

Firman Allah Taal dalam surah Luqman ayat 14, Maksudnya: “Dan Kami wajibkan menusia berbuat baik kepada kedua ibu bapanya, ibunya telah mengandungnya dengan menanggung kelemahan demi kelemahan (dari awal mengandung hingga ke akhir menyusunya) dan tempoh menceraikan susunya ialah dalam masa dua tahun (dengan yang demikian) bersyukurlah kepadaKu dan kepada kedua ibubapamu dan (ingatlah), kepada Akulah jua tempat kembali (untuk menerima balasan).

2. Azan Di Telinga Kanan Dan Iqamah Di Telinga Kiri. Suami hendaklah segera mengazankan di telinga kanan anak yang baru lahir dan diiqamahkan di telinga kiri dengan tujuan supaya dijauhi anaknya dari gangguan syaitan dan supaya kalimah pertama yang dapat didengar oleh bayi ialah kalimah Allah. Dalam sebuah hadis yang diriwayatkan dari Rafi’ r.a. Rasulullah bersabda: Maksudnya: “Aku melihat sendiri Rasulullah s.a.w. mengazankan Al-Hassan bin Ali pada telinganya ketika itu ia baru dilahirkan oleh Fatimah r.a. Riwayat Abu Daud dan Tirmizi.

3. Membaca Surah Al-Qadar dan Surah Al-Ikhlas.
Suami hendaklah juga membanyakkan bacaan surah Al-Qadar di telinga kanan dan surah Al-Ikhlas di telinga kiri bagi tujuan memohon kepada Allah supaya anak yang dilahirkan terselamat dari melakukan perzinaan dan memohon juga supaya dikuatkan iman, jauh dari menyeleweng fahaman akidahnya dari landasan Ahlus Sunnah Wal Jamaah.

4. Membaca Surah Al-Insyirah Di Jari Manis Dan Ditahnikkan.
Suami juga hendaklah membaca surah Al-Insyirah di jari manis kemudian mencelupkan jari manis ke dalam manisan (madu) dan ditekankan (ditahnikkan) di langit-langit bayi tersebut dengan membaca ayat 36, surah Ali-Imran: Maksudnya : “Maka apabila ia melahirkannya, berkatalah ia: Wahai Tuhanku! Sesungguhnya aku telah melahirkan seorang anak perempuan (sedang yang aku harap-harapkan ialah anak lelaki), – dan Allah memang mengetahui akan apa yang dilahirkannya itu – dan memanglah tidak sama anak lelaki dengan anak perempuan dan bahawasanya aku telah menamakannya Maryam, dan aku melindungi dia dengan peliharaanMu, demikian juga zuriat keturunannya, dari godaan syaitan yang kena rejam (yang dikutuk dan disingkirkan)”.

Tahnik adalah bertujuan untuk memohon kepada Allah S.W.T. supaya anak yang dilahirkan mempunyai lidah yang fasih dan terkawal lidahnya dari menyebut perkara-perkara yang tidak berfaedah dan mendatangkan maksiat walaupun perkara ini boleh dilakukan oleh orang yang soleh namun bapa kepada anak tersebut lebih utama melakukan tahnik untuk anaknya kerana hadis riwayat oleh Tirmizi menyebutkan salah satu doa yang paling mustajab ialah doa ibu bapa untuk anaknya”.

5. Melaksanakan Tuntutan Sempena Hari Ketujuh. Memberikan nama yang baik. Bapa dikehendaki menamakan anaknya dengan nama-nama yang baik pada hari ketujuh kerana nama itu sendiri adalah merupakan doa kepada anaknya.

Rasulullah s.a.w. bersabda: Maksudnya: “Sesungguhnya kamu akan diseru pada hari kiamat dengan nama-nama kamu dan nama-nama bapa kamu, maka indahkanlah nama kamu”. – Riwayat Abu Daud.

Membaca Doa ketika memberikan nama anak. Maksudnya : “Ya Allah wahai Tuhan kami, jadikanlah nama yang diberikan ini memberi keberkatan kepadanya, pandukan segala usahanya ke arah keredhaanMu, jadikan menuntut ilmu sebagai matlamatnya dan akhirkan hidupnya dengan amal-amal soleh. Ya Allah wahai tuhan kami, lanjutkanlah usianya dalam ketaatan kepadaMu dan kepada RasulMu dan jadikan tubuh badannya dalam keadaan sihat walafiat. Ya Allah, jadikan ia pemimpin di waktu dewasa, teguhkan imannya sepertimana iman para nabiMu sehingga hari kiamat. Ya Allah kurniakan ia rezeki yang halal dan berkat, dekatkanlah ia dengan kebaikan dan jauhkan ia daripada kejahatan dengan rahmatMu Ya Allah yang Maha Pengasih.

Mengaqiqahkan anak. Bapa hendaklah mengaqiqahkan anaknya kerana hukumnya adalah sunat mu’akad iaitu dengan mengadakan kenduri kesyukuran. Menyembelih 2 ekor kambing bagi anak lelaki dan seekor kambing bagi anak perempuan. Sebaik-baiknya dilakukan pada hari ketujuh.

Rasulullah s.a.w. bersabda: Maksudnya: “Setiap anak yang dilahirkan tergadai dengan aqiqahnya yang disembelih pada hari ke tujuh kelahirannya, diberikan nama dan dicukur rambutnya”. Riwayat Abu Daud.

Ketika menyembelih aqiqah disuruh juga menyebut nama anak. Maksudnya: “Dengan nama Allah, Ya Allah untukMu dan bagiMu akikah ini dari (sebut nama anak).

Gesaan Aqiqah: Rasulullah s.a.w. bersabda: Maksudnya: “Kerjakanlah aqiqah bagi anak lelaki yang baru lahir, kerana itu hendaklah kamu menyembelih aqiqah dan jauhkanlah gangguan dari anak itu”.

Muttafaqun A’laih
Antara hikmah aqiqah adalah: Membiasakan berkorban bagi orang tua demi kepentingan bayi yang baru lahir di dunia. Melindungi diri dari gangguan syaitan.

Bercukur rambut. Adalah menjadi tanggungjawab bapa untuk mencukur rambut anaknya pada hari ke tujuh (dibotakkan) sama ada dilakukan olehnya sendiri atau orang lain. Antara hikmah bercukur rambut adalah: Hikmah kesihatan. Dengan membuang, mencukur rambut anak yang baru lahir akan terbuka semua lubang rambutnya yang mungkin akan mengukuhkan pancaindera penglihatan, pernafasan dan pendengaran.

Hikmah kemasyarakatan. Dapat bersedekah dengan emas atau perak seberat timbangan rambutnya. Dalam sebuah hadis yang diriwayatkan dari Anas bin Malik r.s. ia berkata: Maksudnya: “Sesungguhnya Rasulullah s.a.w. telah menyuruh supaya mencukur rambut cucunya Saidina Hassan dan Hussin r.a. pada hari ketujuh dan disedekahkan berat timbangan rambutnya dengan nilai perak”. – Riwayat At-Tirmizi dan Abu Daud.

Khurafat yang perlu ditinggalkan. Mencukur bahagian-bahagian tertentu daripada kepala sebagaimana yang banyak dilakukan sekarang, kerana ini termasuk dalam perkara yang dilarang keras oleh Rasulullah s.a.w. sebagaimana maksud hadis yang diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim. Menggunakan buah kelapa dan segala macam campuran seperti garam dan bunga kerana amalan ini diambil dari budaya Hindu.

Rasulullah bersabda: Maksudnya: “Barangsiapa yang menyerupai (meniru apa sahaja perkara-perkara yang bertentangan dengan syariat Islam) dengan sesuatu kaum (yang bukan Islam) maka ia tergolong daripada mereka”.

Mengkhatankan anak. Bapa bertanggungjawab untuk mengkhatankan anak lelakinya. Dalam sebuah hadis disebutkan: Maksudnya: “Berkhatan itu sunat bagi lelaki, mulia bagi wanita”.- Riwayat Abu Daud. Walaupun demikian, amalan masyarakat kita mengkhatankan anak pada umur sebelas tahun atau dua belas tahun tidaklah menyalahi syarak. Adalah menjadi suatu yang baik sekiranya anak-anak sebelum dikhatankan terlebih dahulu diaturkan majlis khatam Al-Quran untuknya.

Antara faedah berkhatan adalah: Melindungi daripada berbagai-bagai penyakit. Membersihkan diri dari kekotoran.

6. Menyusukan Anak. Demi kesihatan anak, ibu hendaklah menyusukan anak dengan susu ibu. Firman Allah Taala dalam surah Al-Baqarah ayat 233: Maksudnya: “Dan ibu-ibu hendaklah menyusukan anak-anak mereka selama dua tahun genap iaitu bagi orang yang hendak menyempurnakan penyusuan itu”. Imam As-Syafie berkata: “Sihat atau tidak anak itu adalah bergantung sama ada anak disusui oleh susu ibu atau tidak walaupun sekali susuan”.

Kelebihan menyusukan anak: Setiap tegukan dari susu ibu, Allah S.W.T. memberi pahala satu kebaikan. Bila ibunya semalaman tidak dapat tidur kerana menjaga anaknya yang sakit, maka Allah S.W.T. memberi pahala seperti memerdekakan 70 hamba ke jalan Allah.

PESANAN BUAT SUAMI :)

Posted: Februari 22, 2011 in Uncategorized

 

doa suami yg soleh couple

1. Selalu menghargai usaha dan penat-lelah isteri, terutama isteri yang bekerja dan sama-sama terpaksa menanggung hutang suami.

2. Bila isteri bercakap, pandanglah mukanya dan buka telinga luas-luas. Biar apa yang dikatakannya masuk telinga kanan dan tersumbat di telinga kiri. Sambil tu otak suami kenalah memproses informasi yang diterima daripada isteri dengan bijak serta prihatin.

3. Jangan sekali-kali membandingkan masakan isteri atau cara isteri menghias rumah dengan mak anda kecuali masakan/cara menghias isteri anda lebih baik dan canggih dari emak anda..

4. Jangan demand sex sekiranya isteri tak ada mood atau letih. Agama suruh kahwin bukan semata-mata untuk penuhi nafsu syahwat saja.

5. Kalau pasangan dah ada anak, sama-samalah menjaga anak. Benih dari awak juga.. Ada suami, isteri sedang makan disuruh cebok kencing n berak anak sedangkan suami duduk tersandar kekenyangan macam maharaja.

6. Jangan sekali-kali duduk tersandar depan TV atau relax-relax sedangkan isteri bila balik dari kerja, buka saja kasut terus masuk dapur, memasak, mengemas, membasuh, kejar anak dsbnya. Berbulu mata dan sayu hati isteri bila kami tak cukup tangan nak menguruskan rumahtangga sedangkan suami lepas tangan.

7. Sekiranya suami makan dahulu, tinggalkan sedikit lauk utk isteri. Jangan bedal semua sampai turn isteri yang tinggal cuma ekor ikan sekerat, janggut sotong dan ekor taugeh.

8. Kalau nak ajak member bertandang ke rumah, beritau isteri dulu, kalau boleh sehari-dua in advance. Jadi bolehlah dia memasak yang best-best dan mengemas rumah cantik-cantik. Bayangkan perasaan isteri kalau tetamu datang terpacak sedangkan kain-baju masih berlonggok belum sempat dilipat, permainan anak masih berselerak dan isteri cuma masak mi maggi saja.

9. Jangan sekali-kali menyakat isteri tentang saiz badannya yang semakin sihat atau semakin melidi. Tengok body sendiri dalam cermin dulu.

10. Jangan kentut depan isteri. Masa bercinta dulu kenapa boleh control kentut?

11. Hormatilah ibu-bapa dan kaum keluarga isteri walaupun anda cuma main wayang, bodek mereka masa nak mengurat isteri anda dulu. Jangan sekali mencaci mereka walaupun secara bergurau.

12. Jangan kedekut dengan isteri serta keperluan rumahtangga.

13. Jagalah maruah anda sebagai suami dan lelaki. Selagi boleh, jangan bebankan isteri dengan masaalah kewangan anda. Selalunya perempuan ni, semakin suami “degil” tak nak minta pertolongan, selagi itulah dia rela nak tolong.

14. Jangan bersepah dan bersikap pengotor. Dah buka baju, letakkan dalam bakul baju kotor, dah guna cungkil gigi, buanglah dalam bakul sampah, bila dah guna ubat gigi bubuh balik penutupnya, dah ambil sesuatu barang simpan balik ditempat asal, dah berak flush. Susah sangat ke nak buat macam tu? Semua nak kena ajar ke?

15. Rajin-rajinlah bertanya isteri kalau dia perlukan bantuan anda dengan kerja rumah/menjaga anak. Tapi jangan tanya dua tahun sekali. Jangan tunjuk rajin bila ada tetamu di rumah saja.

16. Hormatilah isteri anda sebagaimana anda mahu dihormati. Isteri pun manusia. Allah berikan banyak keistimewaan kepada para isteri tapi diputar-belitkan tafsirannya oleh orang lelaki untuk kepentingan diri sendiri.

17.. Jangan main kayu tiga dengan perempuan lain. Main lain lagi tak boleh. Kalau isteri awak yang buat, tentu awak tak boleh tolerate, jadi mengapa isteri awak kena tolerate kalau awak buat?

18. Kalau tak menyukai sikap atau perbuatan isteri, tegurlah secara baik, jangan asyik nak menengking aja. Kalau awak sakit nak mati nanti, siapa yang kena jaga awak? Bai jual roti? Apek jual sayur? Jiran sebelah rumah awak?

19. Kalau isteri nampak tak sihat, cepat-cepatlah bawa jumpa doktor. Tunjuklah anda mengambil berat tentang dirinya.

20. Berbincanglah dengan isteri sebelum sesuatu keputusan dibuat. Walaupun suami megah ada kuasa veto, tak jadi bapok kalau pendapat isteri diambil kira. Pokok pangkalnya ialah timbangrasa dan saling menghargai. Cubalah ketepikan ego yang keterlaluan. Bukannya laku bila dah mati nanti.

21. Dalami agama dan bimbinglah anak isteri dengan ikhlas seperti yang dituntut agama. Ingat, kalau seorang suami masuk syurga, besar kemungkinan isteri pun masuk syurga. Kalau suami masuk neraka belum tentu isteri juga masuk neraka. Kalau isteri masuk neraka, besar kemungkinan suami juga masuk NERAKA tapi kalau isteri masuk syurga belum tentu suami pun masuk syurga.Ini bukan rekaan saya tapi saya dengar dari seorang ustaz.

22. Berusahalah dengan ikhlas untuk mempertahankan keharmonian rumahtangga. Jangan buat apa yang isteri tak suka. Percayalah, kalau suami buat baik sekali dengan isteri, isteri balas sepuluh kali

23. Jangan buat donno kalau isteri merajuk atau berkecil hati. Kalau perlu minta maaf, minta maaf, kalau perlu dipujuk, pujuk. Hati orang pompuan ni sensitif. Kalau kami rasa suami tak ambil kisah, perasaan bagai dihiris-hiris. Perkara yang dipandang remeh oleh suami boleh menjadi kanser kepada isteri. Kepada para suami khususnya dan kaum lelaki amnya, janganlah dianggap masalah hati dan perasaan orang perempuan ni enteng sahaja.

Allah s.w.t. berfirman, “Dan ketahuilah bahawasanya Allah mengetahui apa yang didalam hatimu, sebab itu berhati-hatilah dengan Tuhan”

 

Salah satu kondisi yang sering dikeluhkan ibu hamil adalah sakit pinggang yang biasanya terjadi saat perut semakin membesar. Tapi kondisi ini bisa dicegah dengan melakukan beberapa hal. Terdapat beberapa hal yang bisa menyebabkan sakit pinggang saat hamil, seperti bertambahnya beban yang harus dibawa yang meningkatkan stres pada sendi, rahim yang tumbuh besar yang bisa menekan saraf.

Selain itu perubahan hormonal juga membuat sendi dan ligamen yang menempel tulang panggul ke tulang belakang menjadi longgar, sehingga timbul rasa sakit serta keidakstabilan bergerak. Para ahli menuturkan ada dua pola umum dari sakit pinggang yaitu nyeri yang terjadi di daerah vertebrata lumbar di bagian punggung bawah dan nyeri di pelvis posterior yang dirasakan di bagian belakang tulang panggul.

Ada beberapa hal yang bisa dilakukan untuk mencegah terjadinya sakit pinggang dan punggung, yaitu:

– Mulailah melakukan program latihan untuk meregangkan dan memperkuat otot-otot di punggung, kaki dan perut. Namun jangan terlalu cepat atau banyak, karena bisa menyebabkan ketegangan sendi.
– Perempuan hamil cenderung duduk dengan bahu turun dan punggung bungkuk sehingga menekan perut, hal ini akan memberikan tekanan lebih pada tulang belakang. Jadi usahakan untuk berdiri atau duduk dengan posisi tegak, sehingga perut tidak tertekan.
– Jika pekerjaan mengharuskan untuk duduk terus, maka gunakan bantal kecil untuk menyangga tulang punggung bawah. Serta usahakan untuk berjalan atau berdiri setidaknya setiap 1 jam.
– Jika ingin mengambil barang, usahakan dari posisi membungkuk untuk mengurangi tekanan pada punggung.
– Berhati-hatilah saat bangun tidur, serta tekuk kaki pada lutut dan pinggul ketika akan berguling ke samping.

Namun jika sakit pinggang tersebut sudah muncul, ibu hamil bisa melakukan hal berikut untuk membantu mengatasinya, yaitu:

– Jangan membiarkan diri terlalu lelah dan cobalah untuk tenang, namun juga jangan terlalu sering berada di tempat tidur dalam waktu lama karena bisa memperburuk kondisi yang ada. Serta hindari kegiatan yang mengharuskan untuk bungkuk.
– Mempelajari teknik relaksasi, sehingga bisa membantu mengatasi rasa ketidaknyamanan serta berguna saat malam hari jika rasa sakit membuat seseorang sulit untuk tidur.
– Mengkompres dengan air hangat, berendam dalam air hangat atau meletakkan botol berisi air hangat bisa membuat ibu hamil sedikit merasa lega.
– Cobalah untuk melakukan pijatan khusus ibu hamil, terutama jika dilengkapi dengan latihan peregangan. Namun sebaiknya pijatan ini dilakukan oleh orang yang memang sudah terlatih memijat ibu hamil.

🙂

 

TENDANGAN MANJA

Posted: Februari 19, 2011 in Info Tentang Kehamilan

18/2/11 = hahahhaaaa….minggu ni mmg la minggu yang HEBAT!!!! nak tau kenapa???

sebab baby makin aktif..dan aktifff…. menendang2 manja…tersentak2 dibuatnya…kebiasaannya pabila malam la..time mama nak tidur..time tu la dia nk ganggu mama yee…hehehee…takpe2..teruja tu…kekadang tkejut gak,,senak…kekadang suka..hihihihi…. lagi2 la kalau time lepas makan…adoiiyaiii…perot dah sempit…mmg padat la kalau time baby bergerak..mmg terasa… yang mama ni tak abis2 suh papa dan danish rasa tendangan hebat adik dlm perot ni..hihihi… tengok tu…time mama taip ni pun…babay tgh aktif menendang ni….hihihi..

 

Menunggu bayi Ibu menendang?

Banyak yang mengira kalau tendangan bayi dalam kandungan akan tampak seperti tonjolan pada perut. Ternyata tidak juga. Terkadang kalau diraba memang terasa seperti ada tonjolan. Tapi karena di usia 16 minggu bayi Ibu masih terlalu kecil dan ruang geraknya masih luas,  gerakannya kadang tidak teraba. Mungkin karena gerakannya tidak selalu membentur dinding perut.

Saking halusnya gerakan, seringkali saya atau Ibu sendiri pasti tidak sadar bahwa bayi bergerak.

Menanti gerakan pertama

Merasakan gerakan bayi pertama kali, rasanya sangat menakjubkan! Bagaimana tidak, itu bukti nyata kalau bayi dalam tubuh Ibu tumbuh sehat. Tapi, tiap kehamilan bisa berbeda. Walau pun umumnya bayi mulai bisa bergerak pada usia 16-20 minggu, mungkin saja bu tidak dapat memastikan kapan Ibu bisa merasakan gerakan bayi dalam kandungan.

Si Kecil Makin Lincah Bergerak

  • Kehamilan 24-28 Minggu: Di minggu ini, ruang gerak bayi masih luas. Ia bisa bergerak sesuka hati. Jangan salah, suara keras dari luar bisa membuat Ia ‘melompat’. Menjelang usia 28 minggu, Ibu sudah bisa tahu mana gerakan kaki, lutut atau badannya. Bahkan Ibu bisa merasakan ia sedang cegukan.
  • Kehamilan 29 minggu : pada usia ini ruang di dalam rahim Ibu menjadi lebih sempit karena ukuran bayi bertambah. Gerakan bayi Ibu juga makin terbatas. Tapi, sekali bergerak akan terasa kuat.
  • Kehamilan 32 minggu: Makin tumbuh besar, bayi Ibu makin aktif walau ruang geraknya makin sempit. Memang, gerakannya yang kuat membuat Ibu sedikit tidak nyaman, apalagi kalau tendangannya mengenai rusuk Ibu.
  • Kehamilan 36-40 minggu: Ibu pasti bertanya kenapa si bayi jarang menendang. Di akhir  masa kehamilan gerakan bayi memang mulai berkurang. Tidak perlu cemas. Yang penting Ibu masih merasakan bayi bergerak. Sepuluh gerakan dalam  waktu 24 jam masih normal.

Berapa Banyak Gerakannya?

Sebenarnya, bayi Ibu  bergerak setiap saat. Namun, hanya beberapa gerakan yang cukup kuat yang bisa Ibu rasakan. Biasanya Ibu bisa merasakan gerakan kira-kira 10 kali dalam 12 jam. Kalau bayi Ibu bergerak berlebihan,  atau gerakannya membuat Ibu kesakitan, Ibu perlu tanyakan ke dokter.  Begitu juga sebaliknya bila gerakannya kurang.

Katanya….dalam masa ni la baby dalam perut akan mula menerima rangsangan kita..dia dah boleh merasa,mendengar..ape yang kita cakap…so, mmg baguslah kalau selalu perdengarkan ayat2 suci2 Al-quran utk baby..lagi baguss..kalau mama yang membacanya…:)

* Surah Yusuf – untuk anak yang cantik rupa dan akhlak
* Surah Luqman – untuk anak yang cerdik
* Surah Yaasin – untuk anak yang teguh hati dan tidak terpengaruh dengan maksiat
* Surah Maryam – untuk memudahkan bersalin
* Surah al-Hujurat – untuk membanyakkan susu ibu dan sebagainya.

Emosi ibu pun mudah terganggu…so,AWASSS yaaaaaa….sebab emosi ibu boleh mengganggu perkembangan baby dalam kandungan…:)

FOTO-FOTO MAMA SEPANJANG KEHAMILAN…

18/2/11 – Alhamdulillah…baby dan mama sihat2 saje..:) 5bulan 2minggu…:)

masa ni mama,papa,danish nk g tgk festival layang2…hehheee…

tengok la gaya mak buyong yang hampir nak masuk 6 bulan ni..hehheheee….

baby dan mama sihat sejahtera…Lindungi kami Ya Allah..

Baby 5bulan 1minggu… 🙂

19/1/2011 (Besday Mama!!) – Baby 5 bulan..

JENG..JENG..JENG!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

TENGOKKKK!! NAMPAK TAK??? MAMA DAH BOLEH MAKAN…. ALHAMDULILLAH….

masa ni dah boleh masak pun..hehhee…lega rasanye..masa2 alahan sudah pun berlalu… wah!!mcm2 mama nk makan ni…kekadang perasaan nak makan sesuatu tu…datang..tapi takde la OVER!!! hehehe..tgk je laa…dah 5 bulan pun still perotnye kecik lagi…

( Sorryyy!! 1-4bulan,masa ni mmg takde mood nk amik pic…uuhuhuhu….)

Diam tak Diam..Hampir 4 bulan dah baby…Terok betul alahan kali ni…Berat mama turun dari 52kg downnnn!! ke 45kg!!!!Allahu Akhbar!!! Terasa Mual..Loya..Yang teramatttt sangat…sampaikan nak minum air masak pun tak boleh…ape saje yg masuk di mulut ni..mesti muntah balik…sampai la muntah air…uuhuhuhuuuu..

Segala2nya mmg terok…mama hanya melepek saje..makan takleh..pening..mcm ni la ragam mak buyong!! hahahaaa.. try makan Obimin..makin mama makan makin terokkkkk!! alahan yang mama hadapi… masa terok tu,tak pulak time g klinik.. mmg down..nak bau ape2 pun tak leh…hanya mampu telan sikit sup,bubur nasi,soto ketupat..tu je laaa..tu pun malam je kompommm keluar balik semuanya… Asam,gula2…minyak kapak,vick,minyak angin…mmg mjadi peneman setia mama masa ni… habis selimut semua mama tabur ngn bau minyak kapak…hahahhaaaa..

mama akan muntah pada waktu malam..masa nak tido…siang tak pulak..just loya yang melampauu je laaa…adoiiyaiii!!sabar2… Papa pun nampak mcm pening pale je tgk keadaan mama…nak wat mcmana… dari segi layanan… hampeh laaaa…zahir dan batin mmg tak terjaga dah…uhuhuh…sory hubby…


Doakan mama cepat baik dari alahan…dan akan bselera makan yee…jangan sampai papa pening nk layan ngidam mama nnti sudah la….hehehheee…

29/10/10..mama dan papa dah g klinik gomen dah…nak p buat kad..:)

kalau ikutkan tarikh 1st period tu…mama dah 8minggu dah ni…masa ni berat mama 47.2kg..uuhuhu…

**9/11/10 = (10minggu) =BERAT MAMA JATUH 46.8KG..(biasalah tulis semua ngn pen merah..uuhu)

**30/11/10 = (12minggu)= BERAT MAMA SAMA 46.8KG lagi…nasib baik tekanan darah smua OK..

**28/12/10= (16minggu)=BERAT MAMA 48.5KG..(wow!!naik!!..tapi mama hadapi masalah kurang darah (10.5)masa ni..pening yang amat sangat…..ye laa..makan kurang..mmg la kena mcm ni…)

**25/1/11=(20minggu) = BERAT MAMA 49.6KG…(aLHAMDULILLAH..MAMA DAH MULA STABIL MASA NI…DARAH PUN DAH OK….

27/1/11 = MAMA G SCAN NGN PAPA…NAK TGK KEDUDUKAN BABY…(KALAU DPT TGK JANTINA..BONUS GAK…hehehee…)

27/1 ni scan..dokter kata baby baru je 19minggu….due date mama 19/6/11…:)

chek yang akak datang 22/2/11 nanti…:) 23bulan masa tu… (5bulan 3minggu)

Tak sangka la…ruper2nye masa ni 25.9.10..(besday abang Danish) baby dah ada dalam rahim mama tau..uuhuhu…

mmg masa ni rasa mcm dah lain macam..selera makan pun btambah!! pastu period pun tak datang2..tapi baru g laa..sbb aku test kehamilan tu pun tak de lagi…ye laaa barukan..3/10/10,mama test pun lom ada lagi..frust je..tp tanda2 mcm org peknan tu dah ada..naluri ibukan…kan rasa sndiri…

Pastu 12/3/10 test,baru la nampak ada line 2..YAhoooo!!!! Alhamdulillah..Akhirnya Tuhan memakbulkan Doa Kami sekeluarga utk mendapatkan sorang lagi umat dalam keluarga bahagiaku ini….Terima kasih Ya Allah atas rezekimu ni…Setelah Hampir 7tahun menanti…:)

Pastu mama n Papa g la klinik nak confirmkan..masa test air kencing tu..mmg dah nampak sangat line 2..tak samar2 lagi..tapi scan,lom ada lagi tanda2nya….ye la..mungkin awal lagi kan..ikut period mcm baru 6 minggu la mcm tu..uuhuhu…excited sungguh!!!